W każdej firmie, w mniej lub bardziej sformalizowany sposób ocenia się pracowników. Oceny te mają ułatwiać menedżerom kierowanie ludźmi w taki sposób, aby osiągać wraz z nimi założone cele.

Ocena stanowi podstawę wielu decyzji, m.in. tych dotyczących dalszego rozwoju pracownika czy poziomu zmiennej części jego wynagrodzenia (premii). Jednocześnie w wielu firmach kwestia oceny pracy jest różnie interpretowana. Niektórzy menadżerowie skupiają się osiąganych przez pracownika wynikach pracy, inni oceniają jego zachowanie czy postawę, a jeszcze inni koncentrują się na jego umiejętnościach i potencjalnych możliwościach realizacji różnorodnych zadań.

Ta wielość i zarazem odmienność interpretacji niejednokrotnie powoduje w firmie napięcia, zakłócenia na poziomie komunikacji, czasami poczucie niesprawiedliwości, a najczęściej marnotrawienie energii na „rozszyfrowanie” zasad i celu oceniania.

Aby zapobiegać tym niepożądanym zjawiskom, proponujemy Państwu pomoc przy zaprojektowaniu i wdrożeniu systemu ocen dostosowanego do specyfiki Waszej firmy oraz potrzeb kadry menadżerskiej. Służymy swoją wiedzą dotyczącą różnorodnych rozwiązań wykorzystywanych na rynku (oceny opartej o kompetencje lub efekty pracy / KPI, a także kompleksowe oceny 360°). Nie proponujemy jednak żadnych gotowych rozwiązań, wypracowujemy je wspólnie z menadżerami, którzy będą z tego narzędzia korzystać.

 Korzyści, jakie widzimy we wdrożeniu Systemu Ocen Okresowych:

  • poprawa efektywnego kierowania ludźmi
  • uruchomienie silnego i długofalowego procesu motywowania pracowników
  • pobudzenie u pracowników odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  • zwiększenie udziału pracowników w procesach podejmowania decyzji
  • zwiększenie świadomości własnego miejsca i roli w firmie – obecnego i przyszłego
  • zwiększenie wiedzy o celach firmy wśród załogi
  • uzyskanie informacji niezbędnych do prowadzenia prawidłowej polityki kadrowej
  • wsparcie procesu rozwoju i szkolenia pracowników
  • wsparcie procesu planowania karier
  • wsparcie procesu zmian w organizacji
  • możliwość efektywniejszego wykorzystania kompetencji pracowników
  • pomoc w bieżącym określeniu potencjału organizacji (oceny okresowe umożliwiają analizę możliwości zawodowych pracowników, a przez to potencjału całej firmy)
  • uzyskanie podstaw do premii, awansów, przeniesień, zwolnień

Elwira Kosnarewicz