Wiele firm decyduje się na zbudowanie i wdrożenie systemu kompetencyjnego, bo integruje on i wspiera wiele procesów takich jak: rekrutacja i selekcja, ocenianie, planowanie rozwoju zawodowego czy awansowanie pracowników. Można powiedzieć, że ułatwia zarządzanie i daje możliwość optymalnego korzystania z potencjału pracowników. Kompetencje są wskaźnikiem, który pozwala ocenić możliwość i zdolność ludzi do realizacji celów firmy, a pracownikom zrozumieć oczekiwania przedsiębiorstwa. Tworząc ten system należy odróżnić kompetencje organizacji od kompetencji pojedynczych pracowników. Dobrze opracowany i wdrożony system kompetencji uwzględnia oba te obszary:

  • Umożliwia świadome zarządzanie wiedzą, w tym: koncentrację na obszarach budujących przewagę konkurencyjną.
  • Ułatwia wdrożenie odpowiednich standardów selekcji pracowników i w ten sposób dobór właściwych ludzi na etapie rekrutacji.
  • Jest czytelnym komunikatem dla pracowników dotyczącym tego, jakie kompetencje są niezbędne zarówno do optymalnego wykonywania obowiązków na swoim stanowisku (kompetencyjne opisy stanowisk), jak i awansowania pionowego lub poziomego (ścieżki kariery / rozwoju).
  • Wspiera tworzenie systemów ocen opartych o kryteria kompetencyjne (a dzięki nim lepsze zarządzanie kompetencjami w firmie).
  • Przyczynia się do lepszego rozpoznawania projektowanie działań rozwojowych (w tym: szkoleniowych) pod kątem długoterminowych planów firmy, a nie tylko doraźnych potrzeb.
  • Kształtuje pożądaną kulturę organizacyjną.

 

Elwira Kosnarewicz